Bankowość elektroniczna towarzyszy nam nie od dziś i jest już stałą częścią codziennego życia. Usługa ta od lat jest już oferowana przez praktycznie wszystkie banki. Nie dziwi więc fakt, że znaczna część klientów banków korzysta już z licznych dobrodziejstw bankowości elektronicznej. Jakie są jej zalety? I czy obciążona jest jakimiś wadami? Na te pytania spróbujemy znaleźć odpowiedź w tym artykule. Przeczytajcie!

Co to bankowość elektroniczna – definicja i krótka historia

Według definicji bankowość elektroniczna to forma usług, którą oferują banki, polegająca na tym, że klient ma dostęp do rachunku bankowego poprzez komputer lub telefon, bez potrzeby odwiedzania placówki banku. Klient, za pośrednictwem Internetu, ma możliwość uzyskania potrzebnych usług lub informacji np. z domu, o każdej porze i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku.

Początki bankowości elektronicznej przypadają na drugą połowę XX wieku – w Finlandii w 1984 roku miało miejsce pierwsze użycie komputera w kontakcie z bankiem, a w 1995 roku Security First Network Bank w Stanach Zjednoczonych jako pierwszy bank na świecie wprowadził możliwość korzystania ze swoich usług przez Internet. W Polsce natomiast pierwszym takim bankiem był Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi w 1998 roku. Bankowość elektroniczna umożliwia także korzystanie z bankomatów – powstanie pierwszego bankomatu przypada na rok 1964 (USA).

Jaka jest różnica między bankowością elektroniczną a tradycyjną?

Bankowość tradycyjna polega na świadczeniu usług przy bezpośrednim kontakcie klienta z pracownikiem bankowym, natomiast bankowość elektroniczna wyróżnia się właśnie brakiem konieczności bezpośredniego kontaktu, a nawet wychodzenia z domu! Poprzez zastosowanie technologii, wiele czynności zostało zautomatyzowanych, co umożliwia sprawniejsze z niej korzystanie. Dzięki temu klienci mają dostęp do swoich kont bankowych i obsługi klienta za pomocą Internetu i urządzeń elektronicznych.

bankowość elektroniczna a tradycyjna

Jak działa bankowość elektroniczna i co umożliwia?

Zasada działania bankowości elektronicznej jest prosta: po zalogowaniu się do systemu poprzez komputer możemy dokonywać dowolnych operacji na naszym koncie bankowym. Zapłacimy rachunki, sprawdzimy saldo, zrobimy przelew za zakupy. A wszystko to w zaciszu własnego domu, bez wychodzenia z niego i bez konieczności comiesięcznych wizyt na poczcie czy w banku.

Bankowość internetowa

Bankowość internetowa należy do podtypów bankowości elektronicznej. Jest to zbiór wszystkich operacji w banku, które klient może wykonywać za pośrednictwem Internetu. Do usług bankowych wykonywanych dzięki bankowości internetowej należą: otwieranie kont, dokonywanie płatności i przelewów (również zagranicznych), szybki dostęp mobilny do konta, historii przelewów i stanu rachunku, korzystanie z produktów bankowych takich jak kredyty i lokaty.

Bankowość elektroniczna – wady i zalety

Tak ułatwiający codzienne życie i powszechny już wynalazek, jakim jest bankowość elektroniczna, jak wszystko, ma mocne i słabe strony. Zalet z niej korzystania jest niezaprzeczalnie więcej niż wad, dlatego wciąż rośnie liczba klientów korzystających z bankowości internetowej. Pomimo tego jednak nie da się też całkiem zignorować istniejących zagrożeń i trzeba mieć na uwadze bezpieczeństwo swoich danych.

Plusy korzystania z bankowości elektronicznej

Zalety bankowości elektronicznej są naprawdę liczne. Do najważniejszych z nich należą:

  • wygoda – nie musimy wychodzić z domu, a nawet ruszać się z łóżka, by zapłacić rachunki lub za zakupy. Również w podróży nie musimy się martwić o to, czy uda nam się znaleźć w danym miejscu placówkę konkretnego banku, ponieważ, by skorzystać z jego usług, potrzebujemy jedynie komputera lub telefonu;
  • oszczędność czasu – dzięki bankowości internetowej, nie musimy się już martwić, czy zdążymy odwiedzić bank w godzinach jego otwarcia i denerwować się, tracąc godziny w długich kolejkach – możemy korzystać z usług bankowych o dowolnej porze;
  • kontrola – w każdej chwili możemy się zalogować i sprawdzić stan konta czy historię przelewów, a ponadto nie musimy się martwić o to, czy podczas wypełniania dokumentów nie popełniliśmy błędów – system sprawdza za nas poprawność naszych danych;
  • mobilność – wszystko, czego potrzebujemy do korzystania z dobrodziejstw bankowości elektronicznej, to nasz telefon – dzięki niemu możemy dokonać przelewów i innych operacji nawet podczas podróży, a jeśli smartfon ma dodatkowo wbudowaną funkcję NFC, to również płacić w sklepach bez użycia gotówki czy karty płatniczej;
  • bezpieczeństwo – wszystkie nasze dane i pieniądze są chronione licznymi zabezpieczeniami i ryzyko pomyłki lub oszustwa jest maksymalnie zminimalizowane;
  • prostota – systemy bankowości elektronicznej są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze, dlatego każdy – nawet osoby niedoświadczone – powinien dać sobie z nią radę;
  • niskie koszty rachunku – opłata za posiadanie konta lub dokonywania transakcji jest znikoma, a w niektórych bankach takie usługi są nawet darmowe.

płatność internetowa

Wady i zagrożenia korzystania z bankowości elektronicznej

Nawet tak wspaniałe rozwiązanie nie jest w pełni pozbawione wad. Wciąż istnieją zagrożenia, których nie należy ignorować. Oto najistotniejsze z nich:

  • awarie – częstym problemem są awarie, przez które nie można zalogować się na stronie banku lub zapłacić kartą lub telefonem w sklepie. Ponadto do obsługi bankowości elektronicznej potrzebujemy kodu, który wpisujemy dla zatwierdzenia transakcji. Kod jest jednorazowy i dostarczany nam na jeden z dwóch sposobów: przez wiadomość SMS lub na karcie kodów, która jest nam wysyłana pocztą i, jeśli nastąpi awaria albo nie mamy chwilowo zasięgu lub dostępu do Internetu, możemy zostać bez dostępu do kodu i wówczas nie dokończymy transakcji;
  • wirusy – korzystając z bankowości elektronicznej, jest niebezpieczeństwo złapania wirusa, który zablokuje nasze konto lub nawet wyczyści je z naszych pieniędzy, dlatego zawsze należy mieć się na baczności i nigdy nie podawać danych do logowania ani kodów jednorazowych;
  • oszustwa – mimo wielu zabezpieczeń, oszustwa wciąż się zdarzają i trzeba się pilnować – należy zawsze sprawdzać dokładnie stronę banku, trzymać swoje dane (hasła i piny) w bezpiecznym miejscu i nikomu ich nie udostępniać oraz unikać klikania w nieznane linki, które mogą być przesyłane na pocztę elektroniczną jako wiadomości od banku;
  • trudności w obsłudze dla starszych osób – niestety bankowość elektroniczna może być też problemem dla osób starszych, które nie zawsze radzą sobie dobrze z obsługą telefonu czy komputera.

Podsumowanie

Obecnie, wspaniały wynalazek, jakim jest bankowość elektroniczna, stał się na dobre częścią codziennego życia zdecydowanej większości klientów współczesnych banków. Stała się podstawową usługą, jaką powinien oferować bank i której wymagają od niego osoby zainteresowane przykładowo założeniem konta. Trudno teraz wyobrazić nam sobie życie bez płatności kartą lub telefonem czy transakcji internetowych. Jak wszystko, to rozwiązanie również ma swoje wady i zalety, z którymi warto się zapoznać, korzystając z bankowości elektronicznej.

Comments

comments

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *